Сутність рентабельності бізнесу

07.04.2021

 Коли провадиш бізнес, важливо розуміти, наскільки ця діяльність ефективна. За однією лише величиною прибутку ефективність неможливо визначити. Адже для того, щоб отримати прибуток, потрібно спочатку використовувати будь-які ресурси: гроші, обладнання тощо. Тому те, що ви вкладаєте, теж не можна скидати з рахунків. Показник рентабельності враховує і прибуток, і витрати, тому з його допомогою можна найбільш точно визначити, наскільки ваш бізнес результативний.     

  Загальний логічний підхід до формування показників рентабельності  один: треба отриманий від вкладення певного активу прибуток розділити на вартість цього активу.  Показник є відносним, тобто обчислюється у відсотках і читається, наприклад, так:  2% = дві гривні чистого прибутку можна отримати при вкладенні 100 гривень певного активу. Характеризує рівень віддачі активів.

    Відповідно кожен власник бізнесу може обрати для розрахунку саме ті показники ефективності, які найбільш будуть властиві саме для його сфери діяльності. Розглянемо найбільш поширені з них.

    Рентабельність одиниці продукції: розраховується при наявності певного виробничого процесу, в результаті якого з багатьох складових створюється товарна на продаж. Для обчислення рентабельності введення нової одиниці у виробництво необхідно правильно розрахувати повну собівартість одиниці продукції, встановити ціну реалізації на неї та оцінити розмір планового чистого прибутку з одиниці продукції. Тоді формула розрахунку рентабельності одиниці продукції буде мати вигляд:

       Такою формулою зручно користуватися, коли створюється масштабна одиниця продукції (наприклад, автомобіль, верстат тощо).  Якщо ж продукцію виготовляють партією (наприклад, випікають хліб, ніхто ж не буде замішувати тісто на один буханець), то тоді розраховуються аналогічні показники на цілу партію. Відсоток рентабельності відповідно буде однаковим на всі товарні одиниці в цій партії. Товар в партії має бути ідентичним.

      У торгівлі розраховується схожий показник – рентабельність продаж. Різниця тільки в тому, що при виробництві собівартість створюється шляхом додавання різних складових товару, а в торгівлі ця собівартість уже сформована і складається з ціни закупки товару.  Іноді, за наявності, сюди можуть включатися ще витрати на доставку, складування товару тощо.

         При управлінні продажами менеджер на основі отриманих показників може зробити висновок про доцільність наявності в асортименті того чи іншого виду продукції, прийняти рішення про перехід на більш рентабельні види продукції. Оскільки показник є відносним, його зручно порівнювати з аналогічними показниками різних періодів чи конкурентів.

Рентабельність використання активів:

      Отримавши цей показник для такого активу, як запаси, необхідно порівняти його з аналогічними  показниками за попередні періоди. Саме максимальний показник буде тією метою, до якої необхідно прямувати. Необґрунтоване підвищення обсягів запасів має під собою «приховані» витрати, які не одразу помітно: витрати на зберігання, на оренду складських приміщень, підвищення товарних втрат при закінчення терміну придатності та навіть відсотки за користування кредитними коштами, якщо купівля фінансувалася не з власних джерел. Ці всі витрати знижують у результаті чистий прибуток і рентабельність активів знижується.

      Якщо ж середньорічну вартість запасів зсумувати з середньорічною вартістю основних засобів  – то отримаємо показник рентабельності виробничих фондів. Важливо! Середньорічна вартість має враховувати дані за 12 місяців, а не тільки дані на початок та кінець року.

       Рентабельність праці:

      Якщо динаміка цього показника зменшується – необхідно переглянути виробничі процеси та оптимізувати витрати на оплату праці.

       Рентабельність власного капіталу:

       Характеризує скільки копійок (а в найкращому випадку, гривень) принесла власнику одна вкладена в бізнес гривня. Показник дозволяє оцінити ефективність вкладення коштів у бізнес та порівняти доцільність їхнього вкладення на депозит або в цінні папери.             Отже, обирайте свої показники рентабельності та тримайте руку на пульсі.

Наталія Кондратюк, фінансовий директор мереж “Наш Край”|SPAR

За матеріалами ресурсу https://spar.ua/