Шукаємо гроші для бізнесу
Ідеї коштують грошей. Причому сама ідея може бути вартісною і її можна продати на стадії ідеї.
Але якщо хочеться самому реалізувати свою бізнес-ідею, а коштів для цього немає: що ж робити?
Насамперед необхідно чітко зрозуміти, чи дозволить реалізація бізнес-ідеї отримати прибуток. Тільки у разі ствердної відповіді можна залучати кошти сторонніх осіб. В іншому разі вам просто не буде звідки брати ресурс для повернення залучених коштів.
Починаємо з бізнес-ідеї, продовжуємо детально розробленим бізнес-планом, і вже під готовий бізнес-план можна залучати кошти. Причому ваша ідея має бути цікавою, актуальною і мати новий підхід до вирішення наявної проблеми. Також не зайвим розробити два-три сценарії вашого бізнес-плану: оптимістичний, реалістичний та песимістичний. Це дозволить зважити ризики залучення коштів та розрахунків за ними в майбутньому.
В залежності від обсягів потреби у фінансових ресурсах можна розглядати такі варіанти:
Бутстреппінг – залучення власних (сімейних, родинних) заощаджень.
Ідея базується на тому, щоб не залучати банківські позики та, відповідно, не витрачатися на платежі за ними. Можна брати таку систему фінансування на озброєння тоді, коли бізнес не вимагає великих вкладень та має короткий термін окупності. Через відносно короткий час, коли компанія починає генерувати достатній обсяг виторгу, позика повертається та відкриваються можливості для реінвестування.
Для прикладу: засновники однієї компанії запустили свій бізнес в 1992 році на £2000, який вони взяли в борг у мами. Вона запропонувала суворі умови: гроші необхідно було повернути через шість місяців, в іншому випадку 50% бізнесу діставалося їй. Такий підхід виявився досить мотиваційним, і через 182 дні вони повернули борг з відсотками.
Але майте на увазі, якщо фінансові ризики спрацюють – то додається ще ризик зіпсувати відносити з родичами, які інвестували кошти у ваш стартап.
Кредитування
Якщо ж бізнес-ідея є капіталомісткою, може виявитися, що у вас немає достатньої кількості вільних коштів. Тоді варто звернутися за отриманням кредитування до банківських установ.
Як правило, класичні кредитні продукти банки надають вже працюючим фірмам / компаніям / підприємцям. Але сьогодні саме Україна є лідером серед фінансування стартапів. Доступними є як мікрокредити на відкриття бізнесу, так і отримання різноманітних грантів від впроваджених державних програм на підтримку бізнесу.
Насамперед рекомендуємо розглянути доступні пропозиції на порталі «Дія».
Для чинних підприємств стають доступними такі програми фінансування розвитку бізнесу як : овердрафти, кредитні лінії, цільове кредитування під конкретну мету.
Пошук інвестора / партнера
За наявності гарного бізнес – плану та перспективної бізнес-ідеї можна спробувати знайти собі партнера для відкриття бізнесу (співвласника) або інвестора. Різниця тут тільки в тому, що партнер захоче мати власну частку від вашого бізнесу, а інвестор просто надає кошти на певних умовах. Інвестора можна шукати навіть звертаючись особисто до відомих у вашому регіоні бізнесменів. Нерідко вони зацікавлено належать до диверсифікації свого капіталу, тобто не тримають всі кошти в одному бізнесі, а вкладаються в різні напрямки, що гарантує більшу фінансову стійкість.
Інвестиційні або краудфандингові платформи
Якщо ж у вас немає можливості займатися особисто пошуком інвестора, цікаві бізнес-ідеї можна розміщувати на інвестиційних платформах. На таких платформах потенційні інвестори відбирають ті проєкти, які вважають вдалими та перспективними та, відповідно, забезпечують їх фінансуванням.
Краудфандингові платформи трішки відрізняються. – це онлайн сторінки, на яких організовується збір коштів під певну бізнес-ідею серед звичайних користувачів інтернету. Платформи як правило спеціалізуються на певному напрямку : мистецтво, їжа, тварини, соціальні проєкти тощо.
Як приклад, наведемо декілька онлайн-платформ:
- Kickstarter: все або нічого
Вартість користування: Безкоштовна реєстрація, 5% комісії за залучені кошти, плюс комісії за обробку платежів Amazon.
Категорії: мистецтво, комікси, танці, дизайн, мода, кіно, продукти харчування, ігри, музика, фотографія, видавництво, технології та театр.
Тривалість проєкту: 30 – 60 днів.
Kickstarter – це must have будь-якої творчої людини, яка має ідею проєкту та хоче його реалізувати. Звичайні люди тут виступають в ролі інвесторів (бекерів) та отримують можливість скористатися технологічними ноу-хау ще до того, як вони з’являться в продажу. Для того, щоб проєкт отримав гроші, йому потрібно зібрати заявлену суму, інакше бекери отримають назад свої кошти.
З моменту запуску в 2009 році й до сьогодні компанія допомогла зібрати 4,6 мільярда доларів для 171 тисячі проєктів. На сайті можна безкоштовно створити свій проєкт, але Kickstarter бере від 5% комісії з зібраних вами коштів.
Вартість користування: Безкоштовна реєстрація, 4% гонорару від коштів, якщо проєкт досягає своєї мети та 9%, якщо не зібрали запланованого бюджету, плюс 3% плати за обробку кредитної картки.
Категорії: тварини, мистецтво, комікси, спільнота, танець, дизайн, освіта, навколишнє середовище, мода, фільм, їжа, ігри, здоров’я, музика, фотографія, політика, релігія, малий бізнес, спорт, технологія, театр, трансмедіа, відео та написання
Тривалість проєкту: до 40 днів
Краудфандинговий майданчик Indiegogo – це один з конкурентів Kickstarter. Чимало користувачів надають перевагу саме цьому сервісу, тому що не потрібно досягати мети проєкту (будь-яка зібрана сума буде перерахована творцю проєкту), а проєкти публікують без проходження модерації та складання договорів.
Indiegogo заснували у 2008 році. З того часу запустили понад 200 тисяч рекламних кампаній, які сумарно зібрали кілька десятків мільйонів доларів.
Категорії: технічне обладнання, розваги, книги, робототехніка, комп’ютери, музика та інші.
Вартість користування: безкоштовна реєстрація, комісія платформи на стадіях краудфандингу та передзамовлення складає 5%
Тривалість проєкту: 90 днів
Це сервіс збору інформації, який щоночі надсилає електронні повідомлення всім членам вашої команди, запитуючи, що вони зробили за минулий день. Вранці менеджер проєкту отримує один дайджест, де вказано все, що команда зробила напередодні. Сервіс дозволяє за допомогою одного кліку залучити команду до виконання завдання, а також оцінити ефективність працівників.
Trello – це must have для фрілансерів та стартапів. Цей сервіс допомагає керувати бізнес-процесами, ефективно організовувати роботу команди в віртуальному режимі. Тут можна виставляти дедлайни, завдання, проект-менеджер легко контролюватиме стан кожного проєкту.
Вдалих вам стартапів.
Наталія КОНДРАТЮК, фінансова директорка мереж «Наш Край» та SPAR