Простежуваність – сукупність викликів чи низка можливостей для підприємства?

12.01.2021

У стандарті CAC/GL 60-2006 (методичні вказівки CODEXALIMENTARIUS FAO-WHO)  Комісія Кодексу аліментаріусу надає таке визначення простежуваності: «Простежуваність – можливість відслідкувати рух харчового продукту на визначених етапах виробництва, переробки та розповсюдження».

     Водночас формулювання терміна «простежуваність» наводиться також і в стандартах Міжнародної організації зі стандартизації (ISO), яка розглядає простежуваність як «можливість відслідкувати рух корму або харчового продукту на визначених етапах виробництва, переробки та розповсюдження».

    IFS FOOD V 6.1 надає таке визначення простежуваності – це здатність відслідковувати шлях руху продукту, кормів, тварини, з м’яса якого виробляють продукти або речовини, які призначені для включення в продукт, або очікується, що будуть внесені в продукт або корм, на всіх етапах виробництва, переробки та розподілу.

    Компанія повинна мати систему простежуваності, що дозволяє ідентифікувати партії харчової продукції та їхній зв’язок із партіями сировини, упаковки, що знаходиться в безпосередньому контакті з продукцією, упаковки, яка призначена або очікується, що матиме безпосередній контакт із харчовими продуктами. Система простежуваності має включати всі записи, які стосуються процесу виробництва і розподілу (дистрибуції) продукції. Простежуваність має забезпечуватися і документуватися до поставки продукції замовникові.

     Глобальні стандарти простежуваності. Міжнародна Асоціація GS1 на основі чинних стандартів сімейств ISO 9000 та ISO 22000 розробила глобальний стандарт простежуваності GS1, який детально описує процес простежуваності, надає покрокову модель розробки цієї системи, що дає змогу підприємствам розробити систему простежуваності.

     Глобальний стандарт простежуваності GS1 включає:

– ідентифікацію учасників та торгових партнерів, предметів торгівлі та подій;

 – маркування та/або способи нанесення міток та/або закріплення бирок на товарах;

 – визначення видів та типів даних, які підлягають збиранню та зберіганню;

– визначення способів і мінімальних вимог до ведення записів та архівних документів, зокрема до їхнього зберігання.

      Простежуваність в національному та європейському законодавстві. У 2002 році в ЄС ухвалили цілий пакет основоположних законів (Регламенти ЕС: № 178,№ 852/2002, № 853/2002, № 854/2002, № 882/2002), що на цей час формують харчове законодавство ЄС. Директива ЕС № 2001/91 про маркування партій. Регламент ЕС № 178/2002, який є основним харчовим законом для країн ЄС, встановлює загальні вимоги до забезпечення безпечності харчових продуктів. Визначено, що для повноцінної реалізації системи НАССР необхідно обов’язково впроваджувати систему простежуваності, яка охоплює усі стадії виробництва, переробки та обігу харчових продуктів або інгредієнтів, які використовують для виробництва харчового продукту.

    Розглядаючи національне законодавство, простежуваність врегульована Законом України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»,  Наказ № 590 від 01. 10. 2012 р. (редакція від 25. 12. 2015 р.) «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)».

      Система внутрішньої простежуваності повинна включати:

• навчання співробітників веденню записів (управління документованою інформацією);

 • розробку схем послідовності операцій виробництва, способів ведення систематичних записів (документованої інформації), систем швидкого пошуку ідентифікаторів партій;

 • ведення належних записів простежуваності виробничих процесів;

 • управління потоків між об’єктами в ланцюжку поставки харчового продукту.

     Виконати основні вимоги простежуваності можна через:

• чітке маркування;

• стислі та точні записи (документовану інформацію);

• ідентифікаційні дані;

• коди та номери партій;

• легкодоступні дані.

      Сьогодні необхідність запровадження системи простежуваності в Україні активно обговорюють як у приватному, так і в державному секторі. З одного боку, цього вимагає національне та міжнародне законодавство. З іншого, багаторічний досвід харчових підприємств у ЄС, США, Канаді, Японії та інших розвинутих країнах довів ефективність налагодженої системи простежуваності як інструменту захисту бізнесу і споживачів.    

    Ефективна система простежуваності – це можливість, за допомогою якої оператор ринку харчових продуктів може відстежувати харчові продукти вздовж усього харчового ланцюга.

    Основна ціль простежуваності полягає в тому, щоб можна було якнайшвидше знайти джерело проблеми, пов’язаного з харчовою безпечністю, та вжити всіх потрібних заходів задля відкликання/вилучення з обігу певного харчового продукту з мінімальним втручанням у виробничий процес.

Юлія Батурка, фахівець стандартизації, сертифікації та якості мереж “Наш Край”|SPAR