Як влаштувати освітлення торгового залу? Практичні поради

12.01.2021

Включаємо світло – збільшуємо прибуток

У всіх людей природою закладена психологічна особливість – звертати увагу і прагнути до яскраво освітлених об’єктів. Цю особливість давно помітили й активно використовують задля підвищення продажів у своїх магазинах провідні світові торгові мережі, що продають продукти харчування, одяг, взуття, меблі, гаджети, будь-які інші товари, які тільки можна собі уявити. В Америці та Європі правильно побудоване якісне освітлення – це безумовний атрибут більшості торгових точок. Досвід західних країн показує, що грамотне освітлення товару здатне збільшити його продаж на 20–30%, суттєво підвищивши прибутковість магазину.

Освітлення магазину продовольчих товарів

До цієї категорії магазинів можна віднести великі гіпермаркети, супермаркети, спеціалізовані крамниці (наприклад овочеві), магазини алкогольної продукції.

При побудові системи освітлення міні-маркету, супермаркету або гіпермаркету не можна спиратися тільки на норми, прописані в ДБН В.2.5.-28:2018. Згідно із ними, норма освітлення торгового залу складає мінімум 500 Lux. Ці норми гарантують безпеку і частково комфорт покупця в торговому залі, але не забезпечують умов для збільшення продажів! Норми, за якими будують якісне професійне освітлення магазину, суттєво відрізняються від норм ДБН (освітлення торгового залу – від 700 Lux). На сьогодні мало зробити рівномірне освітлення торгового залу. Необхідно притягнути увагу покупця до товарів. Саме за рахунок цього прийому досягається збільшення продажів. Мало того, що треба притягнути увагу до товарів, виділивши їх світлом, потрібно ще й підібрати світло кожному товару так, щоб він виглядав найкращим чином. Акцент на товарах у поєднанні з правильно підібраним світлом разом дають чудовий ефект!

При цьому потрібно врахувати, що інтенсивність світла може бути надмірною. Надмірно освітлений товар втрачає свою фактуру та природні кольори, відзеркалюючи лише білий колір. Наприклад, надто освічений жовтий лимон здаватиметься білішим. Упакований товар немає сенсу підсвічувати кольоровим світлом, оскільки світло буде відбиватися на упаковці. Тому необхідно правильно підбирати спектр, кут світлового потоку та багато інших характеристик.

Спеціальні світильники для продуктів

Які зони в торговому залі виділити світлом і чому? Щоб уникнути нудного рівномірного засвічення в торговому залі та притягнути увагу покупця до товарів, потрібне акцентоване освітлення. У невеликих магазинах площею до 100–150 кв. м можна повністю відмовитися від загального освітлення, а всі світильники направити на стелажі та прилавки з товарами. Таке освітлення називається «висококонтрастним», оскільки створюється суттєвий контраст між рівнем освітленості товарів і тих місць у торговому залі, де товарів немає (проходів, стін). У результаті яскраво освітлені вітрини та стелажі з товарами виглядають набагато динамічніше! Вони приваблюють покупця, фокусуючи увагу на товарі. Ще один плюс такого варіанту – відсутність витрат на загальне освітлення. У проходах буде досить світла для виконання державних норм без необхідності купувати спеціальні світильники для їхнього підсвічування. Для магазинів більшої площі розумним підходом буде створення загального освітлення і виділення акцентним світлом певних товарних груп. До таких груп відносяться  фрукти-овочі, м’ясна і ковбасна продукція (у ваговій вітрині), кулінарія, ваговий сир, випічка, свіжа риба і морепродукти, вино та елітний алкоголь. Також вигідно встановити додаткове акцентне освітлення зон, де продаються продукти з високою маржинальністю або акційні товари. Таким чином можна буде притягнути до них увагу покупців, забезпечивши кращі їхні продажі.

Визначаємо спектр

Як було вище сказано, є безліч товарів, відповідно безліч зон у продуктовому магазині, які вимагають не лише акцентного підсвічування, але і правильно підібраного спектру світла або колірної температури. Якщо ви хочете, щоб товар виглядав реалістично і покупець бачив м’ясо у вітрині таким, яким воно і повинно бути – червоним із білими прожилками, а не землисто-сірим, свіжі овочі і фрукти – яскравими, натуральних кольорів, а не зеленуваті, то потрібно потурбуватися про придбання акцентних світильників із найбільш відповідними для цих продуктів спектрами. Для м’яса і ковбасної продукції потрібно встановити світильники із матрицями, що мають колірну температуру 1800К або просто «рожевий спектр». Лампами з таким «рожевим» світлом оснащували багато холодильних вітрин ще й раніше. Упевнений, що і зараз у багатьох магазинах можна зустріти вітрини з «рожевими» люмінесцентними лампами.

У чому кардинальна відмінність сучасних світлодіодних світильників із LED матрицями провідних світових виробників від тих старих люмінесцентних ламп? Передусім в індексі перенесення кольорів. Це параметр, який показує спотворення реального кольору при освітленні тим або іншим джерелом світла. При природному сонячному світлі ми бачимо кольори такими, які вони є, без спотворень. Індекс перенесення кольорів люмінесцентних ламп менше як 80, а в сучасних LED матриць понад 90. Тому колір продуктів у світлі люмінесцентних ламп буде не натуральним, а в світлі світлодіодних – близьким до природного. 

Якщо повернутися до м’яса і ковбасної продукції, то люмінесцентні лампи забарвлюють білі прожилки в м’ясній продукції в рожевий колір. У результаті зовнішній вигляд виходить не такий красивий. Світлодіодні світильники позбавлені цього недоліку. М’ясо буде червоним, а прожилки залишаться білими.

Для освітлення фруктів-овочі необхідно використати світлодіодні світильники так званого теплого спектру з колірною температурою 3000К і високим індексом перенесення кольорів. Це дуже важливо, тому що у цій товарній категорії переважають яскраві, переважно теплі кольори, яким мають відповідати освітлення. Фруктовий стелаж повинен виглядати свіжим і привабливим. Якщо освітлення буде хорошим, покупець обов’язково зверне на нього увагу. Свіжа випічка вимагає ще «теплішого» освітлення. Для підсвічування прилавків і вітрин з такою продукцією необхідно застосовувати світлодіодні світильники з колірною температурою 2700К. Теплі відтінки жовтого кольору, переважаючи в цій товарній групі, будуть підтримані «теплим» спектром світла. Таким чином ефект «рум’яної скоринки» не загубиться, і випічка виглядатиме свіжіше.

Свіжа риба і морепродукти, навпаки, «не люблять» жовтого теплого світла. Продукція у світлі таких ламп отримує неприємний зеленуватий відтінок. Тому для підсвічування прилавка, де викладена свіжа риба, необхідно використати світильники з іншим спектром – 4000К, а в деяких випадках навіть 5000К. Таке «холодне» світло якнайкраще підійде для риби і морепродуктів, які виглядатимуть природно свіжими. Увага покупця до таким чином освітленої вітрини додатково притягне іскристий на підкладці лід. Для підсвічування вина, сухофруктів, кулінарії, тортів і тістечок, елітного алкоголю використовують світлодіодні світильники з колірною температурою 3000К. «Тепле» світло чудово підійде усім зазначеним вище групам товарів, принадить до них покупця, створить емоції, необхідні для купівлі. Усі ці товари не є товарами першої потреби і відносяться радше до невеликих радощів життя, а в покупках таких речей емоції – це якраз те, що формує продажі. Товари, які підсвічуються особливим чином, вино, сухофрукти, кулінарія, кондитерка, коньяк, віскі, здаватимуться дорожчими і ще привабливішими, ніж вони є насправді. У такому випадку ціна не є єдиним критерієм вибору. На емоціях люди готові трохи переплатити. Адже вони купують не їжу або напої, а задоволення, якоюсь мірою статус і певний спосіб життя. Важливо поважати покупця, і він обов’язково Вам віддячить.

Віталій Демчишин, керівник проектного відділу “Наш Край”|SPAR