Як створити бізнес-план.Частина 4 : Фінансова
Нагадаємо : ми розглядаємо процес створення бізнес плану — це техніко-економічне обґрунтування діяльності підприємств у ринкових умовах, програма його діяльності, яка характеризує модель підприємства в майбутньому.
В першій частині було висвітлено основні вимоги та характеристики бізнес – плану, а також методика написання розділу «Опис підприємства».
В другій частині «Ринок та маркетинг» визначались та оцінювались ринкові можливості нашого бізнесу забезпечити попит на продукцію та розроблялась маркетингова стратегія.
В третій частині розглядали нюанси, пов’язані з виробничою діяльністю.
Частина 4
Стратегія фінансування.
Цей розділ містить фінансові показники, які підтверджують усю інформацію, відображену в інших розділах. Результатом роботи над цим розділом буде планові показники прибутків та витрат підприємства (планова форма №2), тобто по суті обґрунтовується бізнес-план.
Цей розділ є ключовим з точки зору ефективності проекту і терміну повернення залучених коштів. Потрібно чітко показати перспективи для інвестора і можливі «шляхи виходу», тобто заходи, які дають змогу інвесторам вилучити свої гроші.
Відповідно, треба висвітлити такі питання:
1. Потреба у фінансових засобах. Зазначте методи розрахунків потреби у коштах. Можливі джерела одержання коштів. Якщо бізнес план готується в банк на отримання кредиту, відповідно джерелом (або одним з джерел) фінансування початкового етапу діяльності підприємства є саме кредитні кошти. Але при цьому обов’язково у витратах слід передбачити видатки коштів на обслуговування цього кредиту та в результаті діяльності згідно бізнес плану має закумулюватися достатня сума коштів для повернення кредиту.
2. Використання фінансових засобів (капітальні вкладення, поповнення обігових коштів, виплати боргів, придбання інших фірм). Знову ж таки, якщо кредитні кошти мають чітко визначене цільове використання , в бізнес плані необхідно вказати таку витрату.
3. Довготермінова фінансова стратегія (можливі зміни організаційних форм бізнесу, зміна позицій замовників, схеми погашення боргів).
4. Фінансові дані на перспективу. Якщо згідно бізнес плану будуть акумулюватися досить великі суми коштів – необхідно передбачити їх стратегічне подальше використання : розширення бізнесу, оновлення основних засобів, вкладення у фінансові інвестиції чи виплата належних власникам дивідендів.
5. Фінансові дані за минулі періоди.
Важливо : неможливо орієнтуватися лише на залучені кошти. Більшість інвесторів вимагає, щоб частина капіталу була створена за рахунок власних засобів. Покажіть, чим ви розпоряджаєтесь.
Ризики та їх облік. У бізнес-плані обов’язково слід зазначити наявність ризиків, проблем і ускладнень. Ви маєте своїм планом продемонструвати впевненість в успіхові бізнесу, оптимізм, одночасно нагадавши, що складність є і ви про неї знаєте. Слід показати інвесторам, що ризики оцінені всебічно і об’єктивно. Зазначте шляхи подолання ризиків.
Зауважте, доки ви обдумуватимете та розраховуватимете фінансові показники, пройде час і треба буде заново уточнювати цифри плану. Це зробити легше, якщо більшість розрахунків і обґрунтувань винесено в додатки.
Додатки можуть готуватись окремо від бізнес-плану і надаватися читачам за потребою. У додатках можуть зазначатися:
► відомості про керуючих;
► результати дослідження ринку;
► відомості професійного характеру;
► ділові рекомендації щодо справи;
► фотографії або малюнки продукції;
► патенти, технічні специфікації;
► схема організаційної структури, план земельної ділянки, розміщення виробничих приміщень тощо
► власне, планова форма №2, №3.
Рекомендації щодо оформлення бізнес-плану.
1. Складаючи бізнес-план, передбачте в ньому «ізюминку», яка зацікавить потенційного інвестора і примусить його уважно переглянути план до кінця, а не відхилити відразу, не дійшовши до цифрових викладок.
2. Бізнес-план — це рекламний документ, отже, він має бути оформлений без граматичних і орфографічних помилок.
3. Не перенавантажуйте бізнес-план надмірними викладками і цифрами, у разі потреби винесіть їх у додатки. Ідеальний розмір бізнес-плану для зовнішнього користувача — до 10 сторінок тексту, доповненого фінансовими розрахунками. Здебільшого проглядається прямий зв’язок між необхідною сумою грошей і розміром бізнес- плану: чим більша сума грошей, тим більше сторінок у бізнес-плані.
4. Інформація плану має бути точною, добре поданою, вселяти почуття оптимізму. Не потрібно прагнути втиснути на одну сторінку максимум
Наталія КОНДРАТЮК, фінансова директорка мереж «Наш Край» та SPAR