Як працював ритейл у 2022 році
Український продуктовий ритейл ще досі не відійшов від кризи через пандемію COVID-19, і зараз стикнувся з новими викликами повномасштабної війни. Продуктові мережі стійко долають труднощі, але паритет на ринку змінюється. Яким же буде найближче майбутнє організованого ритейлу?
Український мережевий ритейл – це одна з найбільш «антикризових» галузей у країні. Два роки поспіль – 2020 та 2021, – попри пандемію та карантин, торгівля входила у п’ятірку найбільш прибуткових галузей економіки України. Усе змінилося з початком повномасштабної війни в Україні. Асоціація ритейлерів України (РАУ) та Українська рада торгових центрів (УРТЦ) підрахували скорочення товарообігу за перші місяці війни становило 75% від довоєнного рівня.
Станом на червень 2022 року, майже через три місяці від початку війни, 10 найбільших гравців галузі закрили близько 300 своїх супермаркетів, але зберегли роботу понад трьох тисяч торгових точок.
Окрім прямих втрат активів галузі унаслідок бойових дій зменшення споживання, оскільки велика частина потенційних покупців виїхала за кордон, а ті, хто залишилися, – почали економити. Здебільшого покупці економлять через інфляцію та девальвацію національної валюти.
Які ж зміни відбулися у процесі роботи торгових закладів ритейлу?
Мережі були змушені змінювати графіки роботи торгових закладів в залежності від ситуації в регіоні та розміщення, а також закривати магазини на час повітряної тривоги. На початку воєнних дій магазини оптимізували роботу технологічного обладнання, оскільки не було попиту на продукцію власного виробництва. Багато мереж провели скорочення та оптимізацію персоналу, а також переглянули свої витрати на електроенергію, а саме частково відключали освітлення та підсвітку холодильного обладнання; оптимізували дрібногосподарські витрати тощо.
Що ж втратив ритейл в даний період?. В мережах в залежності від регіону відбулися значні втрати – зменшення кількості покупців, суми реалізації і т.д.. Відбулися суттєві зміни у споживчому кошику покупця, а також перерозподіл реалізації товарних груп, зміни у роботі з постачальниками, які частково переглянули змінили умови співпраці такі як відтермінування, повернення товару та комерційні умови. Частину брендів на початку воєнних дій були взагалі відсутні на ринку і, тільки зараз, частково почали повертатися на наш ринок.
Але, попри повномасштабну війну, організований ритейл зберіг більшість своїх активів – від промислових площ до торговельних залів – та нарощує оберти. За даними аналітиків РАУ, з урахуванням серйозних втрат, які були завдані мережі там, де велися і продовжуються активні бойові дії (в тому числі на окупованих територіях), перша десятка гравців FMCG майже не зазнала кількісних змін. Напрацьована міць національних ритейлерів та велика кількість торговельних майданчиків у мережах дозволила лідерам створити великий відрив від конкурентів.
«В сучасних умовах безперебійна діяльність суб’єктів господарювання всіх форм власності, що спрямована на задоволення потреб населення у предметах першої необхідності, набуває першочергового значення. Роздрібна торгівля забезпечує надання життєво важливих послуг, порушення яких призводить до негативних наслідків для населення, суспільства, соціально-економічного стану та національної безпеки України, зокрема в частині продовольчого забезпечення. Крім того, суб’єкти господарювання, які задіяні в роздрібній торгівлі, підпадають під ознаки об’єктів критичної інфраструктури ІІ та ІІІ категорій критичності, що визначені Законом України «Про критичну інфраструктуру», а також Порядком віднесення об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 № 1109»
Наталія Сайкевич – операційний директор мереж «Наш Край» та SPAR