У кого EBITDA більше, той і правий
Коротко про те, чому такий принцип актуальний в будь-якому бізнесі.
За допомогою цифр, показників і «страшних слів» фінансисти намагаються уніфікувати підходи до розрахунку ефективності та вартості будь-якого бізнесу в будь-якій галузі.
Уся цінність фінансових показників полягає в тому, що через призму їхнього застосування люди не тільки оцінюють ефективність бізнесу, окремих його частин і ресурсів, зокрема персонал (керівників і звичайних фахівців), але і продають-купують за певною ціною цілі компанії та корпорації.
Одним з найважливіших і найбільш вживаних фінансових показників наразі є показник EBITDA. Це абревіатура від словосполучення «Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization». Українською це звучить як прибуток до виплати відсотків, податків, зносу та амортизації. Таким чином це те, що ми заробили за мінусом того, що потратили.
Саме різниця між виручкою компанії за певний період часу і її витратами за той же період і буде EBITDA. Іншими словами, скільки грошей у компанії залишилося після того, як вона витратила частину грошей від виручки на витрати.
EBITDA не враховує витрати компанії на обслуговування боргу (відсотки за кредитами), податкове оточення (витрати на податок на прибуток) і негрошову статтю витрат – амортизацію, і саме тому широко використовується як певний аналітичний показник ефективності безпосередньо бізнесу.
Компанія може взяти кредит, а може не взяти. Ефективність самого бізнесу від цього рішення не зміниться.
Компанія може платити податки або використовувати схеми оптимізації. Ефективність самого бізнесу від цього не зміниться.
Компанія може нараховувати амортизацію прискореним методом або стандартно. Ефективність бізнесу від цього не зміниться.
Саме тому на показник EBITDA і орієнтуються як на комплексний показник ефективності бізнесу. Мало того, EBITDA в ритейлі найбільш наближений до чистого грошового потоку бізнесу, оскільки тут, як правило, відсутня дебіторська заборгованість. Усе це одна сторона медалі.
Інша полягає в тому, що саме річний показник EBITDA є загальноприйнятою мірою вартості компанії (бізнесу). Усі інвестори розраховують вартість компанії в першому наближенні дуже просто – вони множать річну EBITDA на мультиплікатор, характерний на сьогодні для цієї галузі.
Ось так коротко можна пояснити це «заморське» поняття EBITDA.
Едуард Ляшук, комерційний директор мереж “Наш Край”|SPAR