Розвиваємо продуктовий магазин

04.07.2023

Роздрібні торговці, котрі є власниками одного магазину, які досягли успіху, часто починають думати про перспективу відкриття магазину в інших місцях. Це природний крок, на який йдуть багато компаній, і з поважної причини: розширення в інших місцях показує ваш бізнес перед більшою кількістю людей і відкриває можливості для зростання. 

Але коли ви думаєте про те, як розширити роздрібний бізнес від одного до п’яти магазинів, важливо пам’ятати, що бізнес із кількома магазинами – це зовсім інша справа. Успіх як роздрібного продавця в одному магазині не гарантує, що ваші наступні 2, 4 або 5 магазинів стануть хітом. 

Щоб допомогти вам зрозуміти, як розширити роздрібний бізнес з одного магазину до п’яти, ми зібрали кілька ключових кроків і міркувань, про які варто подумати.

Давайте зануримося.

Насамперед. Перш ніж почати пошук нових місць, чесно подивіться на свій бізнес. Переконайтеся, що ви маєте хороші можливості для розширення.

Рентабельність

Ви регулярно отримуєте прибуток? Відповідно до рекомендацій, якщо ваш бізнес був прибутковим принаймні три роки, то, можливо, має сенс відкрити магазин в іншому місці. Зауважте, що вам потрібно стабільно отримувати прибуток, а не просто відчувати сплеск прибутку.

Грошовий потік

Перш ніж відкривати нові локації, у вашому бізнесі має бути позитивний грошовий потік.

Плавна робота

Розширення роздрібної торгівлі – це важливе завдання, і надалі ви витрачатимете менше часу на наявний магазин. Перш ніж переїжджати в інші локації або ринки, переконайтеся, що ваш поточний магазин може нормально працювати без вас.

Великий попит на ваші пропозиції

Ви працюєте на ринку, який зростає та недостатньо забезпечений? У вас є клієнти, яким не вистачає ваших продуктів і послуг? Ви почали відмовлятися від нових клієнтів? Якщо ви відповіли ствердно на ці запитання, це може означати, що на ваші пропозиції є великий попит. Розширення на нові місця може допомогти вам процвітати.

Встановіть і задокументуйте повторювані системи та процедури

Ключ до успішного розширення бізнесу полягає в наявних у вас системах. Важливо встановити стандартизовані системи та процедури, які можна повторювати знову і знову.

Коли ви вперше починаєте роздрібний бізнес, вам неминуче доведеться самостійно виконувати різноманітні завдання. Це не рідкість для власника малого бізнесу, який виконує все: від управління запасами та бухгалтерського обліку до мерчандайзингу та обслуговування клієнтів. Але ви не можете так продовжувати, якщо хочете рости та розширюватися.

Делегування обов’язкове.

З цією метою найкращий спосіб залучити та навчити людей, як виконувати роботу, – мати задокументовані процеси.

Отже, записуйте все, що ви робите у своєму бізнесі. Вам потрібно викинути всю інформацію зі своєї голови в офіційний документ. Перелічіть усі процеси та завдання, необхідні для роботи вашого магазину, і конкретизуйте покрокові інструкції щодо їх виконання.

Візуальні елементи важливі

Залежно від процесу, може допомогти мати візуальні матеріали для передачі інформації. Наприклад, якщо ви документуєте свої методи торгівлі в магазині, спробуйте зробити фотографії, щоб проілюструвати свою техніку мерчандайзингу.

Якщо ви документуєте свій процес замовлення та отримання запасів, розгляньте можливість створення блок-схеми або діаграми, де детально описано, як запаси переміщуються з одного відділу до іншого. Також задокументуйте, хто за що відповідає.

Нарешті, зробіть інформацію про ваші системи легкодоступною. Зберігайте свої документи в хмарі за допомогою Google Drive, Dropbox або будь-якої іншої програми, яка полегшує користувачам пошук і отримання файлів.

Коли ви будете готові до більш просунутого рішення, виберіть програму, як-от Bindy, щоб створити контрольні списки для своїх операцій, мерчандайзингу та стандартів безпеки. Заплануйте перевірки за допомогою цих контрольних списків для заповнення ваших магазинів. Ви можете прикріпити фотографії найкращих практик і запитати фотографії, щоб перевірити виконання.

Наявність ваших процедур у додатку на зразок Bindy також означає, що ви та ваша команда матимете доступ до інформації з будь-якого місця та з будь-якого пристрою. Набагато простіше передати деталі людям у нових магазинах, коли потрібні дані доступні лише кількома клацаннями або дотиками. Крім того, ви можете оновлювати інформацію в режимі реального часу, щоб члени вашої команди завжди мали доступ до найновішої інформації.

Майте правильні інструменти керування кількома магазинами

Технології відіграють вирішальну роль у розширенні роздрібної торгівлі. Відповідно до створення систем і процесів наявність правильних інструментів гарантує успішне виконання ваших процедур і завдань. Нижче наведено деякі інструменти, якими повинен володіти кожен роздрібний продавець із кількома магазинами:

Управління запасами

Отримайте собі рішення для управління запасами з можливостями кількох магазинів. Ваша система управління запасами повинна дозволяти вам переглядати, що є в наявності в різних магазинах. Завдяки цьому ви та ваша команда можете оцінити ефективність продукту та рівень запасів. Ваша платформа управління запасами також має полегшувати перенесення запасів з одного місця в інше.

Аналітика

Знання – це сила, і в роздрібній торгівлі найкращий спосіб отримати знання – мати надійні показники та дані. Таким чином, вам потрібне рішення для аналітики роздрібної торгівлі, яке проливає світло на всі важливі KPI, включаючи продажі, прибутки, оборот акцій тощо. 

Крім того, ви повинні мати можливість «розрізати» дані та звіти. Наприклад, якщо вам потрібен загальний огляд ефективності роздрібної торгівлі в усіх ваших магазинах, тоді ваша система повинна мати можливість запропонувати огляд ефективності вашого бізнесу. У той же час це також має надати вам можливість детально ознайомитися з показниками для конкретних магазинів, щоб ви могли оцінити кожне місце окремо.

Спілкування

Коли ви керуєте одним магазином, отримати інформацію від іншого члена команди можна так само просто, як поплескати його по плечу або подзвонити йому з іншого кінця кімнати. Очевидно, що це неможливо, якщо ваша команда розкидана по різних місцях. Ось чому вам потрібно інвестувати в засоби комунікації, які тримають вашу команду на одній хвилі. Нерідко великі команди вдаються до використання кількох методів спілкування (текст, електронна пошта, соціальні мережі, телефон тощо). Уникайте цієї пастки за будь-яку ціну, оскільки наявність різних методів та інструментів є рецептом для неправильного спілкування. 

Прагніть мати лише один центральний канал зв’язку, через який ви можете передавати оновлення, спілкуватися з членами команди та просувати завдання, які потрібно виконати. Bindy, наприклад, пропонує можливості безпечного спілкування, включаючи чат, сповіщення, календарі та обмін вмістом. Усі ці функції дозволяють командам зберігати свої комунікації в одному місці, що запобігає плутанині або пропущеним нагадуванням і електронним листам.

Управління завданнями

Делегування є обов’язковим для будь-якої роботи з кількома магазинами. Але як переконатися, що передані вами завдання виконано успішно та вчасно?

Озбройте свій бізнес додатком, таким як Bindy, який дозволяє призначати завдання членам команди. Ви можете відстежувати їхній прогрес і бачити показники завершення в режимі реального часу. Додаток для керування завданнями також додає рівень підзвітності; Співробітники з більшою ймовірністю завершать потрібне вчасно, якщо знають, що хтось перевірить їхню роботу.

Аудити

Аудити роздрібних магазинів є важливими для контролю ваших магазинів. Коли ви наглядаєте за кількома магазинами, важливо, щоб вони:

  • дотримувались усіх місцевих, державних норм;
  • дійяли відповідно до стандартів вашого бренду.

Регулярний аудит ваших магазинів допоможе їм залишатися на шляху. І ви можете полегшити це завдання, використовуючи програмне забезпечення для аудиту роздрібної торгівлі, яке спрощує інспекції та аудит магазинів. Bindy робить саме це, дозволяючи створювати власні контрольні списки та форми для перевірки операційних процедур або перевірки стандартів безпеки. 

Програмне забезпечення також значно спрощує вирішення проблем, дозволяючи швидко визначати проблеми та призначати їх потрібним членам команди.

Будьте в курсі персоналу

Тепер поговоримо про людей. Неможливо бути в кількох магазинах одночасно. Тому ви повинні переконатися, що люди, які відповідають за ваші магазини, справді готові виконувати цю роботу. Подивіться, чи можете ви розмістити одного з існуючих членів вашої команди у вашому новому магазині. Якщо у вас є хтось на місці, хто вже знайомий з вашою компанією, легше залучити співробітників і встановити нове місце розташування.

Якщо це неможливо, то вам (або довіреному партнеру), швидше за все, доведеться витратити трохи більше часу в новому магазині, щоб переконатися, що все в порядку.

Коли справа доходить до найму нових співробітників, вкажіть чіткі характеристики, які ви шукаєте. Подивіться на свою існуючу команду та визначте навички та риси, які є цінними для вашої компанії. Перелічіть ці пункти, і дозвольте їм керувати вами у пошуку нових співробітників.

Після того, як ви наймете нових людей, скористайтеся задокументованими процедурами, які ми обговорювали раніше, щоб навчити та залучити їх у свій бізнес. Довжина та рівень деталізації, необхідні для цього кроку, відрізнятимуться від магазину до магазину. Це допомагає проводити регулярні зустрічі з усіма менеджерами ваших магазинів, щоб ви могли перевірити хід роботи кожного магазину та вирішити будь-які проблеми, які можуть виникнути.

Зібравши все разом

Перехід від одного магазину до двох чи навіть п’яти – це захоплюючий крок для будь-якого бізнесу. Безумовно, це може призвести до вищого рівня успіху в роздрібній торгівлі, але лише якщо ви робите це правильно. Розширюючись на кілька місць, переконайтеся, що ваш перший магазин готовий працювати без вас. 

Стандартизуйте та документуйте свої процеси та використовуйте технології, щоб сприяти вашому зростанню. Наймання людей може бути непростим, але якщо ви чітко розумієте, що ви хочете та чого потребуєте, ви зможете з легкістю знайти та залучити нових членів команди. Коли ваші люди, процеси та технології синхронізовані, розширення на нові локації та керування цими магазинами цілком здійсненні.

Оксана КРУК, менеджерка з імпорту мереж «Наш Край» та SPAR