PropTech: новий корисний інструмент на ринку нерухомості
«Розумні» міста і будівлі, цифрові агентства нерухомості, автоматизований девелопмент – ось чому інвестори звернули увагу на digital-стартапи, пов’язані з нерухомістю. А що таке проекти proptech і навіщо в них інвестують? Proptech (від англ. Property Technologies – технології в нерухомості) – явище багатогранне. Воно об’єднує усі сучасні інноваційні технології і прикладні рішення в сфері створення нерухомості і управління нею (угоди, пов’язані з нерухомістю, інвестиційний аналіз, будівництво і дизайн, девелопмент, зміст нерухомості тощо). Так що ж несе з собою рropеech і який вплив він здатний зробити на один, здавалося б, найбільш стабільних ринків?
Ці зміни відбуваються за рахунок розвитку технологій, переважно мобільних, де фокус остаточно і безповоротно зміщується від виробника в бік споживача, що озброєний гаджетами. Тепер клієнт (споживач) визначає вимоги до торгових центрів, готелів, ресторанів, офісів і навіть до виробництва. Індустрія знаходиться під впливом економіки спільного споживання, яка породила нові формати – різного роду ко-і-шерінг. У сукупності це дало ринку нерухомості можливість підвищити ефективність утилізації об’єкта.
Класифікація напрямків розвитку проптеху пов’язана з життєвим циклом об’єкта нерухомості – від створення до реалізації та управління. Наклавши ключові наскрізні технології (великі дані, штучний інтелект, системи розподіленого реєстру, віртуальна і доповнена реальність) на сегменти нерухомості (ритейл, житлова, готельна, офісна, індустріальна, складська) і етапи життєвого циклу, ми отримаємо проптех-сегменти і бізнеси.
У всьому світі з’являються стартапи в таких напрямках: лістинг і пошук нерухомості (Zillow, Realtor, Immobilienscout24, ЦІАН); програмне забезпечення для управління орендними відносинами; маркетплейси і класифайди; краудфаіндингові та акціонерні платформи; дані про нерухомість, оцінка та аналітика; іпотечні платформи; брокерські/агентські послуги; управління нерухомістю/будівництвом; віртуальні тури по об’єктах.
Для того, щоб максимально ефективно увійти в цей новий світ проптеху, потрібно дотримуватися основних двох правил:
- насамперед визнати, що використання технологій у розвитку свого власного бізнесу – це стратегічний пріоритет. Іншого вектора розвитку бути не може;
- правильно вибудувати план руху в новий технологічний уклад своєї компанії. Все має бути своєчасно, щоб був забезпечений максимально швидкий, але комфортний і м’який перехід компанії на нові технологічні рейки.
Тут є три почергові кроки, які обов’язково виконувати один за одним:
- оцифрування існуючих бізнес-процесів, оптимізація за рахунок використання технологій і програмних продуктів. Потрібно автоматизувати все, що лише можна автоматизувати; зробити базу даних своїм інструментом – збирати, структурувати і збирати дані про клієнтів, транзакціях, об’єктах. Збільшити комунікації в єдиному цифровому середовищі, де залишається цифровий слід від дії вашого співробітника і клієнта. Бізнес-модель не змінюється, ви просто таким чином підвищуєте свою операційну ефективність і закладаєте фундамент майбутніх змін;
- створення додаткової цінності для вашого бізнесу як наслідок цифровізації бізнес-процесів. Нагромаджені дані, які при правильному використанні та інтерпретації мають характер інсайтів, дають вам додатковий заробіток;
- розробка принципово нових, проривних, рішень, які змінять сам бізнес-процес і сформують новий обсяг цінності для всіх учасників ринку.
Незважаючи на те, що гравці ринку визнають важливість використання технологій і проптех стає ключовою темою для обговорення в галузі, зміни в індустрії відбуваються дуже повільно. Більшість компаній є спостерігачами, а не першопрохідцями, чекаючи, коли інші прокладуть шлях.
Таку пасивність без проблем можна пояснити: завдання, які пов’язані з розвитком і застосуванням проптеху, відтісняють поточні питання, які вимагають негайного реагування в умовах доволі складної економічної обстановки і наявних KPI. Адже розвиток технологій і перехід на нову модель – тривалий ризикований процес, що вимагає експериментів, витрат, інвестицій. Як правило, цей процес орієнтований на ринок в майбутньому, а прибуток потрібно приносити та отримувати вже і зараз.
Проте процес розвитку є незворотним і те, що ми називаємо новими технологіями сьогодні, завтра вже стане невід’ємною частиною стандартного бізнес-процесу. Тому на ринку нерухомості у найближчому майбутньому успіху досягнуть ті компанії, які впроваджують технології, вдосконалюють поточні бізнес-моделі в сегменті нерухомості і розробляють нові, роблячи ставку на проптех.
Савич Вікторія, менеджер з питань нерухомості VolWestGroup та мереж “Наш Край”|SPAR
За матеріалами ресурсу https://spar.ua/