Ні риба ні м’ясо. Тренд зростання популярності на штучні морепродукти
Популярність рослинного рибного м’яса в світі значно збільшилась за останні роки. Продукт отримав статус “глобального феномену”. На сьогодні відомі для покупців основні виробники США Impossible Foods, Alpha Foods і Beyond Meat. Продукти Beyond Meat присутні на полицях в Україні. Продажі рослинного рибного м’яса лише в США досягли майже $4,5 млрд в 2019 році, попередньо цей ринок оцінювали лише в $801 млн. За прогнозами аналітиків, до 2030 року дана галузь зросте орієнтовно до $85 млрд. З тенденцією популярності штучного рибного м’яса, споживачі бажають ще більше альтернатив. Останнім веганським трендом в США стала продукція, що імітує рибу.
Великі корпорації та стартапи вже проявляють інтерес до м’яса риби на рослинній основі. До прикладу, американська компанія з виробництва рибної продукції Atlantic Natural Foods ще у 2018 році випустила альтернативу тунцеві Tuno – з екстракту соняшнику, сої, дріжджів. Торік Impossible Foods заявила, що працює над створенням риби на рослинній основі. Стартап Good Catch у 2020 році для виробництва штучних морепродуктів залучив фінансування у $32 млн.
Компанія Gathered Foods, зосереджена на рослинних аналогах рибних продуктів, недавно отримала інвестиції у виробництво у розмірі $10 млн. У компанії вже анонсували споруду масового виробництва штучної риби, потужності якої зможуть випускати продукції на $100 млн в рік.
Цікавість компаній до такої продукції пов’язаний не лише з трендом на веганські альтернативи, але і з тим, що рибна промисловість зіткнулася з безліччю проблем останніми роками, у тому числі забруднення води і вміст ртуті в рибі. Також через пандемію коронавірусу вилов в промислових масштабах припинився зовсім , відповідно внаслідок чого деякі магазини відчули дефіцит рибної продукції на полицях.
За даними Організації Об’єднаних Націй, майже 90% морських рибних запасів в світі в даний час надмірно використовується. Відповідно це свідчить про те, що зараз саме час шукати альтернативу рибі.
На сьогодні рослинні морепродукти складають близько $9,5 млн або 1% від загального об’єму продажів рослинного м’яса . Успіх компаній Beyond Meat і Impossible Foods доводить, що в цього ринку є великий потенціал, сприяючий довгостроковому зростанню.
Крім того, споживачі змінюють свої переваги та смаки. Більшість людей обирають альтернативу звичайному м’ясу. Наприклад, якщо говорити про рибу, то рослинна риба — це безпечна альтернатива без ртуті, але з необхідними запасами білка. “Морепродукти на рослинній основі забезпечують масу екологічних переваг, включаючи зниження навантаження на рибні промисли, які швидко виснажуються, надання допомоги мізерним океанічним екосистемам, зниження кількості пластика в океані і скорочення викидів парникових газів, пов’язаних з виробництвом”, – вважають в Good Food Institute. Іншою перевагою, яку необхідно враховувати споживачам і компаніям, є варіант робити рибу на рослинній основі стабільною при зберіганні, адже спалах коронавіруса показав необхідність в здорових, доступних за ціною, швидкопсувних продуктах і саме таким продуктом може стати рослинна продукція на основі риби.
Марія Кузьмічук, категорійний менеджер напрямків м’ясопродукти;
риба і морепродукти, мережі “Наш Край”|”SPAR”