Локдаун 2.0. До чого готуватися орендарям і власникам приміщень?
2020 рік став найскладнішим для економіки та бізнесу за останнє десятиріччя. Крім звичних проблем, з’явився новий, абсолютно неочікуваний виклик – COVID-19 і пов’язані з ним карантинні обмеження. Ледве перевівши подих після весняного локдауну, підприємці та великий бізнес сприйняли новину про другу хвилю захворюваності і неминуче повторення жорсткого карантину в січні 2021 року на межі паніки. То чого ж варто очікувати орендодавцям та орендарям приміщень під час локдауну-2.0?
По-перше, він не буде таким тривалим, як перший, що затягнувся на цілих два місяці. Тепер потрібно буде протриматися лише 16 днів. По-друге, український уряд, навчений гірким досвідом, оголосив про нього завчасно, давши бізнесу можливість підготуватися і спокійно спланувати свої дії та провести необхідні переговори. І по-третє, це буде вже не вперше, коли ніхто не знав, як правильно діяти в такій ситуації. Бізнес уже виробив певний алгоритм дій.
Найважче знову ж доведеться великим торговельно-розважальним центрам, оскільки практично усі їхні орендарі, крім продуктових магазинів, відділень банків, аптек та ветеринарних аптек, не працюватимуть і вже надіслали власникам приміщень листи з вимогою скасувати або зменшити орендну плату на період вимушеного простою. Доведеться знову йти на зниження орендних ставок і домовлятися з кожним індивідуально, сподіваючись отримати хоч якусь орендну плату під час локдауну, оскільки орендарі, хоч і не торгують активно в орендованому приміщенні, але все ж таки його використовують. Принаймні як склад. А є ж інтернет-продажі, доставка попередніх замовлень, можна провести ревізію і ще не один варіант ефективного використання часу. Тому цього разу це не стане нокаутом, як навесні, втрату 30–40% доходу за один місяць можна пережити більш-менш безболісно.
Орендарі своєю чергою можуть сподіватися на збільшення продажів після скасування жорсткого карантину завдяки «відкладеному попиту», як було минулого разу. Дещо гірша ситуація буде спостерігатися в розважальному сегменті. Ресторани, бари, кінотеатри, музеї після першої хвилі карантинних обмежень відновили лише 50–60% свого рівня дохідності і повторний локдаун на різдвяні свята аж ніяк не додає оптимізму.
Стосовно власників офісних та складських приміщень, то можливо, їм вдасться «проскочити» цей період практично без втрат, оскільки більша частина їхніх орендарів так чи інакше пов’язана з торгівлею продовольчими товарами. Решта клієнтів, чия діяльність буде призупинена, розраховуватимуть на певну знижку, але мова йтиме про незначні суми – 10–20%. Отож, ринок нерухомості потрохи пристосовується до нової реальності, орендодавці і орендарі намагаються максимально оптимізувати свою діяльність і дуже сподіваються, що цей локдаун буде останнім.
Олександр Кунаков, директор ПП “Вест Девелопмент груп”