Історії розвитку «Наш Край», SPAR, KFC та McDonald’s: успішні 4 кейси франчайзингу (Частина 2)

02.04.2021

1. «Наш Край» – лідер франчайзингу в Україні. Продуктовий ритейлер, що приніс модель франчайзингу в Україну

Мережа супермаркетів «Наш Край» почала свій розвиток 20 жовтня 2001 року, відкривши перший сучасний супермаркет у м. Рівне. Уже через рік другий магазин було відкрито у м. Луцьк (до речі, даний магазин працює і сьогодні). Даний торговий заклад був першим і єдиним на той час супермаркетом самообслуговування у місті.

З 2004 року «Наш Край» розвивається у трьох форматах: експрес, магазин біля дому та супермаркет. Слоган «Свіжість, гостинність, завжди вигідно – це по-нашому» передає ключові фактори успіху даної мережі, саме тому у магазинах «Наш Край» завжди можна знайти широкий вибір овочів та фруктів, свіжого м’яса та риби, молокопродуктів, випічки, кулінарії, фаст-фуду та асортименту власного виробництва, а також випити чашечку гарячої кави чи чаю із круасаном чи тістечком.

У серці компанії знаходяться її цінності:

  1. «Від щирого серця: Досягаємо мети з вірою в те, що робимо, чесно, сміливо, відповідально, із гармонією в душі та миром у серці.
  2. Щоб бути першим: Концентруємо ресурси у напрямках, де можемо стати лідерами.
  3. Інноваційно: Долаємо межі та створюємо нову реальність.
  4. З бездоганною якістю: Відповідаємо найвибагливішим очікуванням споживачів.
  5. З високою прибутковістю: отримуємо високу винагороду за вкладені зусилля та інвестований капітал».

У 2004 році мережа «Наш Край» однією з перших в Україні почала розвивати напрямок франчайзингу, підписавши першу франчайзингову угоду із партнерами та відкривши перший франчайзинговий супермаркет у м. Шацьк (Волинська обл.) 31 липня 2004 року. Був утворений окремий департамент розвитку франчайзингу, який напряму займався справами франчайзі: пошук об’єктів, навчання партнерів та їхнього персоналу, відкриття магазинів, маркетингова та операційна підтримка. Також компанія «Наш Край» визначила для себе, що партнерство і франчайзинг – основний стратегічний напрямок розвитку бренду, тому сьогодні більше 90% закладів компанії – франчайзингові.

Спочатку для ринку України франчайзинг був чимось незрозумілим і чужим: у людей не було ні довіри до бренду, ні розуміння, як дана франчайзингова модель має працювати. Однак поступово команда «Наш Край» змогла донести своє бачення і переконати все більше партнерів, а далі й інші гравці ринку (переважно із ресторанного бізнесу) зрозуміли, що модель франчайзингу може ефективно працювати в Україні. То ж сьогодні франчайзинг для українців – це повністю звична річ (ніби він тут був завжди).

«Наш Край» – компанія, яка відкрила модель франчайзингу для ринку України, продовжувала стратегічно розвивати даний напрямок та підтримувати своїх партнерів (яких уже більше сотні), і тому сьогодні вона є лідером на ринку франчайзингу в Україні, зокрема у продуктовому ритейлі.

За останні 20 років мережа активно розвивалася як географічно, так і за кількістю відкритих закладів, і сьогодні під брендом «Наш Край» працює більше 240 торгових закладів, які обслуговують більше 5 млн. клієнтів на місяць. Зараз супермаркети «Наш Край» представлені у 21 регіоні України та покривають більш ніж 150 населених пунктів.

2. SPAR – одна із перших світових франчайзингових мереж та найбільше міжнародне об’єднання супермаркетів

У 1932 році в Нідерландах розпочався розвиток SPAR: Адріаан ван Велл заснував компанію DESPAR. В основі бренду лежить концепція, що SPAR – це добровільне об’єднання, метою якого є співпраця між незалежними роздрібними та оптовими ритейлерами із ціллю протистояння великим торговим мережам. Перші букви слогана компанії і утворюють її назву: «Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig», що в перекладі означає «Всі постійно виграють від співпраці». Логотипом торгової мережі обрали ялинку, оскільки слово «spar» у перекладі з нідерландської означає «ялинка», а в основу формату супермаркетів заклали принципи сервісу, вигоди для клієнтів, постійної якості та свіжості продуктів.

Із відкриттям у 1947 році у Бельгії першого супермаркету мережа стала міжнародною. Тоді ж і відкинули перші 2 літери із бренду і компанія DESPAR стала гордо називатися SPAR (хоча в окремих країнах, наприклад, в Італії, компанія і сьогодні продовжує використовувати початковий бренд DESPAR).

У 1953 році у зв’язку із активним розвитком (зокрема за моделлю франчайзингу) мережі було утворено управляючу компанію – SPAR International. Першим Президентом SPAR International став Адріан Ван Велл. Подальший ріст ритейлера був стрімким і вже в 1957 році в Нідерландах був проведений перший міжнародний Конгрес SPAR International. Дана подія заявляла про наміри SPAR розширити присутність свого бренду за межами Європи.

До 1980-х років SPAR захопив ринок Європи і вийшов в Азію та Африку. У 1968 році команда розробила та відкрила новий формат – перший гіпермаркет EUROSPAR, а ще через рік – перший supercenter INTERSPAR. У даних великих форматах клієнти могли знайти для себе не лише свіжі та якісні продукти харчування, а і великий асортимент непродуктової (промислової) групи. SPAR у 1994 році зайшов на ринок Австралії, а до 1999 року мережа супермаркетів SPAR була представлена у 22 країнах на 4-х континентах.

Із 2000-х SPAR продовжує свій розвиток, особливо в країнах, що розвиваються, де основною складовою економічного розвитку є організована сучасна роздрібна торгівля. SPAR заходить також на одні з найбільших світових ринків – Китай та Індію.

SPAR був представлений в Україні в 2001 році, через три роки після відкриття в країні першого сучасного супермаркету. Від першого запуску відбулося багато змін, але бізнес продовжує зростати. Із січня 2017 р. бренд SPAR в Україні розвиває за моделлю франчайзингу інвестиційна група VolWest Group, що має більше 20-ти років успішного досвіду реалізації різноманітних проєктів, зокрема і у галузі продуктового ритейлу.

Сьогодні SPAR – це одна із найбільших у світі мереж маркетів, супермаркетів і гіпермаркетів, що працює у 4-х форматах, управляє 13 300 магазинами у 48 країнах світу на 4-х континентах (і планується вихід на 5-й континент – Південну Америку). Це 89 років досвіду та понад 200 000 співробітників, що забезпечують найкращий сервіс щодня для 14 мільйонів покупців. Товарооборот мережі SPAR у 2019 році – 37.1 мільярди євро.

Довготривала історія успіху SPAR в наявних країнах і зацікавленість нових країн у появі SPAR на їхніх ринках підкреслює ефективність ключової філософії моделі партнерства SPAR і показує потенціал для подальшого розширення мережі.

3. KFC (Kentucky Fried Chicken) – світова нішева ресторанна франшиза

Історія Харлана Сандерса не менш інтригуюча. В епоху Великої депресії 1930-х років Сандерс керував заправною станцією в Корбіні, штат Кентуккі, годуючи втомлених мандрівників унікальною смаженою куркою, що принесла Сандерсу нагороди від губернатора штату Кентуккі. Від власника автозаправної станції до ресторатора, бізнес Сандерса процвітав до 1955 року, допоки нова дорожня система у США зробила його збитковим, оскільки тепер курячий ресторан був надто віддаленим від автомагістралі. У 1956 році Сандерс вирушив у дорогу і переконав рестораторів у штатах Кентуккі, Огайо та Індіана платити йому п’ять центів роялті за використання секретного оригінального рецепту KFC.

До 1960 року уже було 200 ресторанів KFC, до 1963 року – 600, а до кінця десятиліття – приблизно 1000. Сандерс керував зростаючою компанією зі свого будинку в Шелбівілі, штат Кентуккі, з відносно невеликою командою. KFC продовжував рости, досягнувши позначки 6000 у 1980-х, а зрештою понад 18 000 ресторанів сьогодні.

З грудня 2012 року мережа KFC відкрила свій перший ресторан в Україні (у Києві), який також працює за системою франчайзингу. Станом на березень 2021 року в Україні працює 31 ресторан KFC, а страви за секретним рецептом «11 спецій і трав» користуються широкою популярністю.

4. McDonald’s – засновник та найбільший гравець фаст-фуд франчайзингу

Раймонд Альберт Крок (надалі Крок) народився в Чикаго, штат Іллінойс, був водієм швидкої допомоги в Першій світовій війні, музикантом танцювального оркестру, пізніше продавцем, представником паперових склянок та тарілок «Лілі-Тюльпан», а згодом став промоутером машин для змішування молочного коктейлю. Так і не закінчивши середньої школи, Крок відстоював консервативну, антирегуляторну філософію та боровся за зміну закону про мінімальну заробітну плату, щоб дозволити підприємцям наймати підлітків та студентів.

У 1954 році Крок проїхав через всю країну, щоб відвідати маленький гамбургерний ресторан братів McDonald, штат Каліфорнія, тому що йому було цікаво, чому братам потрібно було так багато змішувачів молочного коктейлю. Там Крок побачив продуману високоорганізовану систему праці, яка гарантувала швидке виготовлення якісних свіжих гамбургерів за доступною ціною. У той час як брати McDonald зациклилися лише на постійному вдосконаленні процесів у їхньому ресторані, Крок побачив можливість для масштабування даного бізнесу, зокрема через франчайзингову модель. Kрок отримав ексклюзивну ліцензію на продаж бренду та процесів McDonald’s та почав активно розвивати мережу McDonald’s. Kрок також відкрив локацію із drive-in в місті Де-Плейн, штат Іллінойс, щоб продемонструвати прибутковість бізнес-формату.

Разом зі своїм партнером Гаррі Зонненборном Крок купував землю для будівництва місць для майбутніх ресторанів, а потім здавав дану нерухомість в оренду франчайзі на довгостроковий період. Такі дії Крока забезпечили доступ до капітальних фондів. У 1957 році було 37 локацій McDonald’s, до 1959 року – 100, а до 1961 року – 228. Стрімке зростання мережі McDonald’s продовжувалося. У 1977 році Крок став старшим головою ради директорів. На 1980 рік було уже 5 000 закладів McDonald’s, а на 1987 рік – 10 000. На той момент у McDonald’s підрахували, що продали понад 65 мільярдів гамбургерів задоволеним споживачам. За підрахунками, McDonald’s закуповує 7,5% від загального врожаю картоплі в США.

Україна стала 102-ю країною, де мережа McDonald’s продовжила свій розвиток. У Києві (поруч із станцією метро «Лук’янівська») перший заклад McDonald’s було відкрито 24 травня 1997 року, а у 2011 році у цьому ж ресторані відкрили перше в Україні McCafé.

Читайте початок даної історії про зародження та розвитку франчайзингу за посиланням.

Роман Корсак, менеджер з інновацій мереж “Наш Край” | SPAR

За матеріалами ресурсу https://spar.ua/