Чотири ери еволюції маркетингу

12.03.2021

Прояви маркетингу з’явилися, коли відбувся перший обмін товарами. А це сталося практично одночасно із виникненням людства. У перших відомих древніх цивілізаціях ще до нашої ери процвітала торгівля, а супроводжувала її реклама. Звичайно, вона була примітивною, але древні папіруси з рекламним текстом, наскельними малюнки і написами збереглися від часів Стародавнього Єгипту і Греції, Риму і навіть шумерської цивілізації. Отже, перша причина появи маркетингу – виробництво товарів не лише для особистого споживання, але і для обміну.

Отже, розглянемо чотири ери розвитку маркетингу.

ЕРА ВИРОБНИЦТВА, ЕРА ПРОДАВЦІВ

Це той час, коли існуючий попит набагато перевищував пропозицію. Усі товари були у великому дефіциті, тому головним та пріоритетним завданням було його виробництво. Починаючи з давніх часів, будь-який товар був у дефіциті, тому головним завданням було його виробництво або видобуток. Клієнт сам бігав за виробником, а не навпаки, як це відбувається зараз у сучасному світі. Навіть якщо в якомусь регіоні був надлишок одного товару, то в цьому ж регіоні спостерігався гострий дефіцит іншого. Завжди була можливість знайти того, хто з радістю придбає той чи той товар або послугу.

 Іншою особливістю цієї ери, яку ще можна назвати ерою продавців, полягає у пануванні  продавців над покупцями. У цей період всі без винятку продавці мали перевагу та монополію на інформацію про товар. Крім них, практично ніхто не мав жодної інформації про товар. Майже всю еру продавці були головним джерелом інформації і їх всі покірно та уважно слухали: вони розповідали про дивовижні властивості товару, про історію його походження і про те, що діється за межами магазину, будинку, вулиці, села, міста, країни.

ЕРА ПРОДАЖУ

Висока швидкість науково-технічного прогресу не залишила осторонь і маркетинг. Вдосконалюючись у науці, людина удосконалювалася і у виробництві. З’являлися все нові і нові способи отримання великого обсягу товару, при цьому скорочувалися терміни виробництва і його витрати та собівартість. Виробники зіштовхнулися  із проблемою, що частина вироблених товарів припадає пилом на складах, а народ уже не поспішає скуповувати весь вироблений обсяг товарів. Так вони були змушені відкрити перші відділи продажів, які допомагали шукати нових клієнтів і нові ринки збуту. До початку цієї ери маркетинг стояв у кінці виробничого процесу, тобто спочатку бізнес виробляв товар, а потім відділ продажів мав увесь цей товар продати.

ЕРА МАРКЕТОЛОГІВ

Ера маркетингу кардинально змінила перестановку сил, вона ознаменувала перехід від ринку продавця до ринку покупця. Кінець ери продажів настав, на ринку стало більше товарів і послуг, ніж  людей, які готові їх придбати. Бізнесу довелося цілком і повністю орієнтуватися на споживача, а значить, не можна просто зробити той чи інший товар і довго чекати, що його хтось схоче купити.

Усе це допомагає шляхом досліджень, аналізу, статистики планувати виробничі процеси, виводячи на ринок той товар, який купить головний господар цього ринку – споживач. Тепер споживачі створили свою унікальну спільноту, де діляться досвідом покупки того чи того товару або бренду. Тепер вони захищені своїм співтовариством від будь-якої брехні брендів і будь-яка брехня швидко спливає на поверхню. Тепер маркетинг – це ціла наука, що включає в себе математику, економіку, психологію, соціологію та творчість.

ЕРА ВЗАЄМОВІДНОСИН

Якщо в попередню епоху споживачі були доволі пасивними одержувачами рекламних кампаній, то в еру взаємин після впровадження інтернету та диджиталізації всіх бізнес процесів суспільство стало перевіряти та порівнювати всі рекламні заявки.

Бізнесмени ще в еру продавців побачили, що постійні клієнти можуть приносити більший прибуток, ніж купа покупців, які роблять разові покупки і не повертаються знову. Але найбільшу актуальність це набуло в епоху маркетологів. Залучення кожного нового клієнта завжди коштує грошей і зусиль. Набагато вигідніше, щоб коли уже прийшов клієнт, за залучення якого оплачена енна сума, він залишився на найдовший термін і постійно купував потрібний товар або послугу. Тепер концепція маркетингу змінилася – від простого обміну товаром та прибутком  між покупцем і продавцем до побудови довгострокових, стабільних відносин з покупцем, що приносить користь обом зацікавленим сторонам. Це торкнулося не тільки b2c, але і b2b сектора. Компанії, які почали вести партнерські відносини, розвивати спільне виробництво, стали здійснювати набагато більше продажів, ніж колеги одинаки. Саме в цю епоху, в якій ми знаходимося і в теперішній час, активно стали з’являтися концепції та програми лояльності для постійних клієнтів, які направлені на те, щоб клієнт залишався з нами якнайдовший час. Різні акції, дисконти, купони, накопичувальні знижки, бонуси, подарунки на визначні події і день народження – усі ці заходи покликані, щоб клієнт залишався постійним покупцем і не йшов до конкурентів. Усе залежить від виду бізнесу, його специфіки та фантазії маркетологів.

Юлія Димарчук, менеджер з програми лояльності мереж “Наш Край” |SPAR

За матеріалами ресурсу https://spar.ua/