Битва титанів – стандартний офіс чи коворкінг?

19.01.2021

Пандемія, що ще досі присутня в світі, та локдаун, який утримує людей у їхніх оселях, примусив левову частку  працівників офісу перейти на віддалену роботу, а торгові центри зачинити двері для відвідувачів. До запровадження першої хвилі карантинних заходів у березні 2020 року ринок офісної нерухомості з точки зору інвестицій розглядався як дуже перспективний напрямок.

У цьому сегменті попит перевищував пропозицію, але це все було до пандемії, криза, що була спричинена вірусом COVID-19, перевернула ситуацію на ринку. Компанії, які відчули зниження грошового потоку, критично скоротили орендовані площі офісних приміщень або переїхали в бізнес-центри з нижчими орендними ставками, наслідком цього стало збільшення вакантності офісних площ на 3% (з 9% до 12%) за даними консалтингової компанії NAI. Ринок завмер, нові угоди були заморожені, проте орендарі й надалі продовжили утримувати офіси, домовившись про знижки на 30–50% на період карантину.

Маленькі компанії стали переїжджати у віддалені від центру райони міста, а великі – переводити співробітників з орендованих приміщень у власну нерухомість. На фоні відсутності успіхів у боротьбі з COVID-19 роботодавці почали прилаштовуватися до нової реальності, переглядаючи вимоги до робочих місць працівників.

Це суттєво змінило ринок оренди офісних приміщень. Стали набувати популярність коворкінги  й гнучкі офісні площі, що активно наступають на п’яти та  витісняють з ринку традиційні офіси завдяки своїй гнучкості,  графіку роботи, новим видом унікальних online  та offline-сервісів, створення ком’юніті.

Зміна звичок поведінки у зв’язку з тривалим карантином, переоцінка  цінностей та активний попит на додаткові сервіси обслуговування стали активно витісняти стандартне поняття «робоче місце» та  розпалили жагучий інтерес до коворкінгів (co-working) і гнучких офісних просторів (flexible workspaces).

Що ж таке коворкінг та  що можна отримати від оренди такого виду площі? Поняття коворкінг (англійською – co-working або co-working space) – це свого роду колективний офісний простір, де працюють люди з різними інтересами з різних сфер діяльності та різними професіями, які належать або володіють різним компаніям. Багато коворкінг-центрів мають цілодобовий графік роботи та відіграють роль міських суспільних просторів для роботи, ділових зустрічей та тусовок.

Коворкінг-центр грає велику  рольу соціалізації  інтровертних програмістів, фрілансерів, айтішників.  Це простір, в якому неможливо не спілкуватися з іншими членами цього товариства. Учасники коворкінгу, в яких може не бути знайомств та зв’язків, тут же знайомляться з однодумцями, колегами, бізнес-партнерами чи просто друзями. Коворкінги дозволяють орендувати не тільки окремий стіл, але і окремий простір (майже офіс) залежно від потреб, з якими прийшов клієнт. Плюсом є те, що маючи персональний офіс, працівник додатково має можливість не відриватися від суспільства та спілкуватися в спільноті.

Однією із причин зростання популярності коворкінгів стало зростання ціни на оренду звичайних офісних та комерційних приміщень. Не так багато фрилансерів мають можливість на початкових стадіях розвитку бізнесу винайняти окремий офіс, а працювати вдома чи в інших місцях – часто буває не зручно.

Додатковим поштовхом для зростання та розвитку коворкінгів стала культура стартапів, які дуже часто засновуються  з мінімальним стартовим капіталом.
            Трендами 2020 року виділяють  формат mixed-used – місце, де можна попрацювати й поспілкуватися з друзями та space as a service – де клієнти купуватимуть не тільки квадратні метри, але й додаткові послуги. То хто ж залишиться лідером на ринку офісних площ? Звичайно, зважаючи на нинішню ситуацію, лідирують коворкінг-центри та гнучкий офісний простір, хоча не потрібно так швидко списувати з рахунків традиційний та комфортний офіс. Відповіді отримаємо, але трішки пізніше.

Савич Вікторія, менеджер з питань нерухомості VolWestGroup та мереж “Наш Край”|”SPAR”

За матеріалами https://spar.ua/