ПРО КАВОВИЙ БІЗНЕС
Із неї починається ранок у багатьох людей, вона допомагає збадьоритися, а її аромат ні з чим не переплутаєш. Так-так, йдеться саме про каву.
Хтось не може жити без чашки чорної кави зранку, дехто полюбляє випити еспресо після обіду, хтось віддає перевагу капучино або фрапе під час робочої перерви. Але скажу одне, так багато кави у світі ще не пили. У 1991 році її споживання становило 90 мільйонів 60-кілограмових мішків, за даними Міжнародної організації з кави (ICO). Цьогоріч прогнозується, що споживання сягне понад 200 мільйонів мішків. За оцінками експертів, у всьому світі люди випивають близько 2,5 млрд чашок кави на день.
Зерна, з яких ви робите каву, – це насправді обсмажені насінини з фрукта, який називають кавова вишня. Якщо таку вишеньку розкусити, всередині ви знайдете дві сплюснуті кісточки – насінини.
Люди століттями п’ють каву, але дехто більше полюбляє її їсти. Деякі компанії також використовують залишки кавової ягоди для виготовлення борошна. Із нього роблять тістечка, хліб, шоколад, соуси та інші продукти.
Проте вони не завжди смакують як кава: залежно від виду, відчуватимуться квіткові, цитрусові або фруктові нотки.
Цивета або слон? Найдорожча кава проходить через кишківник цих тварин.
Копі лювак – це кава з випорожнень схожої на кота тварини, які азійської пальмової цивети. Кавові ягоди ферментуються, поки проходять через травний тракт тварини, після чого їх збирають і продають. Півкілограмовий пакет таких зерен в елітних магазинах може коштувати до 700 доларів.
Дослідження показують, що кава покращує різні аспекти функції мозку, зокрема пам’ять, настрій, пильність, час реакції і загальні психічні функції. Таким чином вживання кави підвищує не тільки рівень енергії, а й настрій, концентрує увагу та пам’ять.
Кава багата на антиоксиданти, які оберігають наші клітини від токсинів, хімікатів та запалення.
Результати досліджень, які опублікували в журналі Annals of Internal Medicine, засвідчили, що споживання до трьох чашок кави на день знижує ризик смерті, зокрема від серцевих захворювань. Дослідники спостерігали за більш ніж 500 000 особами у десяти європейських країнах протягом 16 років.
Вміст кофеїну в каві також допомагає людям збільшити рівень енергії і покращити спортивні результати. Але оскільки кофеїн є стимулятором, він може становити ризик, якщо вживати його в надмірній кількості.
Про каву можна розказувати дуже багато, але сьогоднішня тема статті трішки не про це, але про схоже – про кавовий бізнес.
Кавова культура в Україні протягом останніх п’яти років стає все популярнішою: відкривають нові заклади, українці мають змогу дегустувати напої з різних куточків світу та вивчати досвід із різних країн з обсмажування зерен.
І якщо у 2015 році кав’ярню з якісною кавою було віднайти не так і просто, то 2020-го рівень якості кави та закладів нічим не поступається європейським та американським аналогам.
Торік Україна увійшла до трійки країн в Європі, де відкрилося найбільше кав’ярень. Однією серед причин є зміна культури споживання: замість домашньої кави українці все частіше віддають перевагу каві в кав’ярнях або на виніс. Кав’ярні на ринку України представлені невеликою кількістю великих гравців і великою кількістю малих бізнесів.
У містах можна побачити, як каву продають з найрізноманітніших торгових точок, у яких відрізняються і ціни, і якість, і сервіс. «Равлики», мафи, кіоски, ресторани – це різні концепції і навіть своєрідні «касти» кавового бізнесу.
З сучасним ритмом життя найбільш актуальним стає формат «кава на виніс». У 2020 році «кава на виніс» захопила мегаполіси і наразі поширилася по всій країні. Кавові точки приживаються навіть у невеликих містах. Статистика кавового ринку доводить, що «кава на виніс» як бізнес доволі вигідна ідея, яка підійде підприємцеві-початківцю. Для старту вам будуть потрібні мінімальні вкладення. Вартість відкриття однієї торгової точки становить 200–250 тис. грн, залежно від обраного обладнання.
Бізнес на виніс – виснажливий, але дуже прибутковий.
Є три основні варіанти відкриття вашої кавової точки. Купівля франшизи. У цьому випадку більшість головних бізнес-рішень прийматимуть за вас. За плату за франшизу вам буде надано бізнес під ключ в місці, обраному постачальником франшизи.
Купівля існуючого бізнесу. Це ще один спосіб отримати роботу під ключ. Однак знайти прибутковий бізнес для продажу – непросте завдання.
Почати з нуля. Цей варіант вимагає більших
зусиль, але має найбільшу гнучкість і максимальний потенціал для максимізації
прибутку.
Одним з найважливіших етапів при відкритті точки «кава на
виніс», від якого залежить приблизно 80% успіху, є вибір розташування. Торгівля в такому форматі успішна за рахунок
спонтанного продажу «побачив – купив». Від грамотно обраного місця залежить
кількість чеків, тобто прибуток вашого бізнесу.
Гарне місце для кав’ярні – це вирішальна умова для успіху. Місце для кав’ярні слід вибирати відповідно до концепції закладу. Найчастіше успішні кав’ярні розташовані в жвавих місцях в центрі міста, бажано неподалік метро або в торгових і торгово-офісних центрах.
Ось приклад ідеального місця для кав’ярні – центр міста, перша лінія будинків, перший поверх з окремим входом, вітринні вікна, кілька санвузлів, місця для паркування перед входом і зовсім рідкісна річ для центру міста – майданчик для літніх столиків.
Пошук хорошого місця має вирішальне значення для залучення клієнтів, коли ви відкриваєте кавову точку. Зверніть особливу увагу на те, скільки людей іде пішки і скільки є парковок. Чи достатньо видно це місце? Чи достатньо пішоходів навколо вашої кавової точки? Потрібно враховувати той факт, що в середньому 5 осіб із 100 – ваші потенційні клієнти. Що вище прохідність людей, то рентабельніше ваша точка. Якщо ви надаєте франчайзинг або купуєте існуючий бізнес, місце розташування вибирається заздалегідь, але вам все одно слід провести дослідження і вирішити, чи підходить існуюче або вибране місце. Зверніть увагу, що центральні місця не обов’язково будуть кращими для вашого прибутку. Торгові центри, аеропорти, вокзали та інші місця з високою відвідуваністю зазвичай найбільш вигідні: парки, набережні, зупинки громадського транспорту; аеропорти, вокзали, зони біля навчальних закладів тощо.
Сьогодні знайти гарне приміщення і придбати сучасне
обладнання – не проблема. Набагато важливіше для успіху майбутньої кав’ярні
мати свою особливу «фішку», яка вигідно відрізнятиме ваш заклад від інших.
При цьому кав’ярня не тільки місце, де п’ють каву. У нас кав’ярня – це місце для
відпочинку та спілкування. У зв’язку з цією особливістю дуже важливим є
інтер’єр і душа закладу. Обстановка, музичний фон, запах – усе це створює
затишок і неповторну атмосферу кав’ярні. Для створення інтер’єру краще
запросити дизайнера і необхідно знайти свою родзинку, щоб кав’ярня відрізнялася
від інших.
Найважливіше, що варто мати на увазі: кількість пішоходів – це не ключовий показник. Ключовий показник – це кількість людей, які готові в цьому місці купувати каву. А за цим параметром локації дуже сильно розрізняються.
Головне обладнання для точки продажу кави – це, звичайно, кавова машина. Від неї залежить якість вашої продукції.
Зважте також, що для кав’ярні зазвичай не потрібно великих вкладень в обладнання. Досить професійної кавомашини (вартість нової близько 2 500–5 000 доларів, вживаної – 600–1 000 доларів США), кавниці (від 300 до 700 доларів), невеликих додаткових приладів (міксер, блендер, чашки тощо) і холодильного обладнання . Значно більше витрат іде на орендну плату, ремонт приміщення, зарплату персоналу, вкладення в інтер’єр, маркетингові акції. Кожен приклад індивідуальний і витрати легко можна прорахувати.
Підберіть хороший, надійний апарат, який має різні вбудовані функції. Лідерами у виробництві кавових апаратів визнані Італія і Швейцарія. Початкова ціна такого обладнання становить 60 000 гривень. Але для початку можна вибрати щось простіше без шкоди якості. Якісний кавовий апарат буде коштувати від 40 000 гривень. При виборі зверніть увагу, щоб обсяг бака в апараті був не менш як вісім літрів. Також апарат має вміщувати одноразові стаканчики об’ємом не менш як 400 мл.
Для послуги «кава на виніс» потрібні паперові стаканчики. Виграшним варіантом будуть брендовані або з незвичайним дизайном. Однак за такі речі доведеться заплатити більше. Ціна 100 стандартних стаканчиків об’ємом 300 мл становить 70 гривень. Додайте до них пластикові кришки, зручні утримувачі для перенесення, розмішувачі, серветки тощо. На це доведеться витратити близько 800 гривень.
Бізнес буде успішним, якщо ви запропонуєте споживачам смачний напій. Це можливо тільки при закупівлі якісної сировини: зернової кави, питної води, свіжого молока, топінгів, сиропів та інших продуктів.
Ви будете здивовані, але смак кави на 70% залежить від якості води. Тому вам доведеться закуповувати воду. Краще брати м’яку – свіжу, прозору, з мінімальною мінералізацією. Щоб визначитися з постачальником, почитайте тематичні форуми та відгуки інших підприємців. Якщо хочете підійти до справи досконало, можете вивчити світовий стандарт якості води для кави від SCAA і SCAE. У середньому вам буде потрібно 50–60 літрів води на день.
Для функціонування точки з послугою «кава на виніс» потрібна мінімальна кількість персоналу. На перших пора ви самі може виконувати всі функції, щоб заощадити на зарплаті. Пізніше ви може відійти від обслуговування клієнтів і займатися тільки документами: бухгалтерією, звітами для податкових органів, договорами з постачальниками тощо.
Для успішної кав’ярні, навіть у форматі «кава з собою», бариста обов’язково має розбиратися в типах напоїв і знати, що входить до складу кожного типу, представленого в асортименті.
Пропонуйте картки лояльності. Наявність програми карт лояльності може бути «вишенькою на торті» для клієнтів і справді допомогти вам наростити клієнтуру. Отримання безплатного напою після 10 попередніх покупок викличе посмішку у будь-кого. Карти лояльності покращують ваш прибуток за рахунок заохочення постійних клієнтів приходити частіше. Підвищення шансів того, що нечастий клієнт вибере ваш бізнес,а не конкурентів.
Також непогано, якщо у вашій кав’ярні клієнт зможе придбати яку-небудь випічку, або щось солодке. Найчастіше десерти і різні хлібобулочні вироби поставляють у кав’ярні в замороженому вигляді, їх залишається лише розігріти і додати сироп. Але найбільш виграшним є варіант постачання свіжих десертів – печиво, тістечка, макарони, вафлі, горішки зі згущеним молоком, круасани… У кав’ярні ці продукти доцільні, адже кава часто смакує краще з десертами. Від себе скажу, що я заходжу в такі заклади перш за все через десерти, а вже до десерту беру каву) Щоб кавова точка приносила прибуток з перших місяців відкриття, краще відкриватися восени. Продаж кави все-таки сезонний бізнес, який популярний в холодну пору року. Але не варто закривати торгову точку на літо. Додайте в меню різні прохолодні коктейлі на основі кави. Сьогодні сформувалася така культура споживання кавових напоїв, що багато хто п’є каву щодня, незалежно від пори року.
Дарія Гуковська, менеджер з маркетингу мереж “Наш Край”|SPAR
За матеріалами ресурсу https://spar.ua/